Prindi

Mõned üldised soovitused reisi planeerimisel on järgmised:

Ajalised raamid. Kõigepealt tuleks paika panna kui pika reisi me teeme. Praktika näitab, et ükskõik kui pikk on reis, ikka jääb aega väheks ja tahaks kauem olla. Kui minna Baltikumist väljapoole, siis on nädal kõige lühem aeg mida kaaluda. Mida kaugem on piirkond kuhu minna, seda kauem sina sõidab. Pole mõtet sõita sinna kaks päeva ja samapalju tagasi kui kohapeal saaks olla vaid paar kolm päeva. Võimaluse korral soovitaks vähemalt kolme nädalat. See võib esimese hooga tunduda hirmutav. Samas kui juba sooja mere ääres peesitad, siis tahaks et puhkuks kestaks veel.

Soeta korralik atlas ja soovi korral navi. Paljud ütlevad,et heast navist piisab. Mulle tundub, et see päris nii ei ole. Navi on hea kui tahate liikuda kuhugi kindlasse linna. Kui teepeal peaks juhtuma, et on vaja muuta suunda, minna ringi, muuta ka reisiplaani, siis on atlase abil tunduvalt parem igasugu plaane teha. Tõsi - ka navides on kaardid, aga kui peaksite vajama mõõtkava, et silme ees on terve riik, siis on navi suht mõttetu. Reaalsed kogemused näitavad, et navidel, ei ole mälus uusimaid teid. Eriti kehtib, see Ida-Euroopa kohta. Loomulikult mida värskem navikaart, seda parem. Reaalne situatsioon, on olnud navi järgi sõites see, et logistasime 200 km. mööda väikest teed läbi külade, selle asemel, et paar kilomeetrit eemal paraleelselt kulgevale uuele kiirteele minna. Navi kaardil seda ei olnud. Nt. Collins Roadatlases on peal ka planeeritavad kiirteed ja alati tasub jälgida viitasid, et ega see planeeritav juba valmis pole. Horvaatias näiteks ehitatakse kiirteid kiiremini kui jõutakse kaarte trükkida. Muidugi väga vana atlas on ka kasutu. Atlas on sulle abiks rohkem strateegilistes küsimustes, navi taktikalistes.

Internet on meie sõber. Enne reisi algust soovitaks veeta mõned õhtud internetis surfates. Olulisimate vaatamisväärsuste kohta leiab sealt infot kõige paremini. Hea abimees on ka Google Earth virtuaalne maakera. Enne sind reisijad, on sinna üles riputanud suure hulga pilte. Nii saad ettekujutuse mis sind ees ootab. Infot leiad ka reisifirmade paketireiside kirjeldustest. Sealt saad välja kirjutada olulisemad vaatamisväärsused ja neid, siis omal käel vaatama minna.
Mina olen olulisema internetist leitud info kopeerinud ühte wordi dokumenti ja siis selle välja trükkinud.
Kui aega, siis tasub lugeda ka riike tutvustavaid raamatuid.

Ära püüa teha liiga täpset plaani. Reisil võib ikka tulla ette ootamatusi. Näiteks satud ummikusse ja vaatamata sellele, et oled plaaninud jõuda edasi x arv kilomeetreid jõuad hoopis vähem. Olen ise, lõuna Poolas liikunud kiirusega 5km\h kolm tundi. Plaan oli läbida pühapäevahommikune magav Lõuna-Poola oluliselt kiiremini. Ei teadnud lihtsalt, et sellel pühapäeval on Poola katoliiklastel miski hirmtähtis kirikupüha. Selleks puhuks sõitis või kõndis iga viimne kui poolakas kirikusse. Ummikud olid tohutud. Sellise asja peale ei ole mõtet vihastada, see ei aita midagi. Tee oma plaan selliselt, et saad vajadusel käigu pealt seda muuta. Liiga täpselt paika pandud reis ja eriti kui sellest üritatakse iga hinna eest kinni pidada, ajab reisiseltskonna kiiresti hullumise äärele.

Ära plaani ühte päeva liiga palju. Kui oled juba paar korda matkamas käinud, siis tead enam vähem oma sõidukiirust. Algajad teevad tavaliselt selle vea, et planeerivad päevaga läbitava vahemaa liiga pikaks. Nüüd ei jõuta seda ära sõita ja kui on veel tahe, nui neljaks õhtuks sihtpunkti jõuda võib päev kujuneda ebameeldivaks riski piiril kihutamiseks. Kiirteede puhul saab planeerida sõidukiiruseks 100-120 km\h, tavaliste lauskmaateede puhul kuni 80km\h, mägedes 50km\h maksimaalselt. Tuleb arvestada ka söögi ja tualetipeatustega.
Teine üleplaneerimise oht on vaatamisväärsustega tutvumisel. Kui ühe päevaga üritada näha liiga palju asju, siis võib juhtuda, et kõigest tormatakse läbi ja suurt midagi ei näegi. Pigem planeerige vähem ja jätke mõni asi nö. varusse, et kui jõuate, siis vaatate. Oleme oma suures asisuses harjunud, et peame kõik asjad võimalikult kiiresti tegema, et nö. linnuke kirja saada. Kasulik on meeles pidada, et naudingute puhul, see ei kehti.

Kas broneerida ööbimiskohti või mitte? Mina ei soovita broneerida. Kindlasti tasub endale selgeks teha millised autocampid, motellid või hotellid teepeale jäävad. Kui broneerida, siis olete kohustatud ka sinna õigel päeval jõudma ja sealt ka kindlal päeval ära minema. Samas võib ette tulla ootamatusi või tekib teil hoopis soov mõnes kohas kauem peatuda. Kui varustusse kuulub ka telk ja ollakse valmis ööbima telgis, siis ei teki ööbimiskoha leidmisega kindlasti raskusi. Broneerida võiks ehk vaid hotelli kui tahate mingis kindlas kuurordis pikemalt aega veeta. Samas elu on näidanud, et lihtsalt kohale minnes midagi alati leiab ja alati soodsamalt kui Eesti reisibüroode kaudu broneerides. Kui broneerida, siis hotellide tarbeks olen kasutanud www.booking.com süsteemi. Samas seal pole väiksemaid (ja ka odavamaid) hotelle.

Autocampide infot saab kõige paremini nii, et jõudes riiki, lähete bensiinijaama ja ostate riigi autocampide kaardi. Euroopas on praktiliselt kõikides riikides need müügil. Tavaliselt on tagaküljel kirjas ka autocampide info, a la kui palju mahutab, kas on ujumiskoht, pood, köök, pesupesemisteenus, kämpingumajakesed, mänguväljak, matkaautodele mõeldud teenused jne. Nüüd vaatate oma planeeritavat teekonda ning vaatamisväärsuste asukohti ja otsite sinna lähedale ööbimise. Sageli tasub jääda ühte paika mitmeks ööks ja teha nö. päevatrippe. Õhtuks jõuate kenasti juba üles pandud telgi juurde või majakesse tagasi. Nii võite jõuda tagasi ka päris pimedas, sest pole vaja ennast sisse seada. Telki ei soovita jätta väga väärtuslike asju, aga minu kogemus näitab, et ametlikus autocampis pole telki, magamistarbeid, toole ega laudu küll kunagi puututud.

Varustuse planeerimine. Hea varustus muudab reisi mugavaks ja nauditavaks. Kogu varustust ei pea kohe esimesel aastal soetama. Mina olen aastatega oma matkavarustust pidevalt täiendanud ja parandanud. Alguses võid ju mõned asjad ka sugulastelt ja sõpradelt laenata. Varustuse kohta vaata täpsemalt punkti varustus.

Reisiseltskond. Reisil oleme oma kaaslastega pidevalt koos, seetõttu on reisiseltskonna omavaheline klapp vägagi oluline. Loe reisiseltskonna planeerimise kohta punktist reisikaaslased.