Autor: ACCELERISTA blog, 11. JUUNI 2017
Lastega pikemale autoreisile minek on alati paras peavalu. Pakkimine, teekonna planeerimine, lastele autos tegevuse leidmine ja selleks vajalike vahendite kaasavõtmine on asjad, mis tuleb enne sõitma asumist ette valmistada. Eesootava autoreis sisukusele parem ei mõtle, kui ei taha viimseid närvilõpmeid krussi keerata. Appi tuleb Autoreisi ABC: 10 mängu, mida autos üheskoos mängida.
Pikemat sorti autosõidud koos pisiperega ei pea sugugi olema närvesöövad ettevõtmised. On päris palju võimalusi muuta autos veedetav aeg lõbusaks nii laste kui ka armastavate lapsevanemate jaoks. Pakume alljärgnevalt 10 mängu, mida lastega koos autos olles mängida. Sobivad ka juhul, kui kellelgi tuleb peale jonn, kurdab igavust või kaebab pissihäda ja lähima peatuseni on veel aega.
TEEVIIDA TÄHESTIK
Üks mängija valib vasakpoolse teepoole ja teine parempoolse. Kumbki otsib oma teepoolel olevatelt suunaviitadelt, autonumbritelt või muudelt objektidelt tähestiku järjekorras tähti. Võidab see, kes esimesena tähestiku lõppu jõuab. See mäng arendab tähelepanu ja aitab tähestikku meelde jätta.
NIMETA LOOM!
Esimene mängija nimetab ühe looma. Järgmine mängija peab ütlema loomanime, mis algab selle tähega, millega eelmise looma nimi lõppes. Korrata ei tohi! Kaotajaid ja võitjaid selles mängus ei ole. Suuremate lastega võib seda mängu mängida ka riikide, linnade, taimede või mistahes muude nimetustega. Mäng arendab tähelepanu ja täiendab ning kinnistab teadmisi kindlas valdkonnas.
20 KÜSIMUST
Esimene mängija peab mõtlema mingile asjale, olgu see siis loom, taim või midagi muud. Teised mängjjad hakkavad kordamööda esitama küsimusi, millele saab vastata ainult jah või ei. Küsimused võivad olla näiteks “Kas see lendab?” , “Kas see kasvab metsas?” jne. Kui mängijad on esitanud kokku 20 küsimust, saab iga mängija võimaluse ära arvata, millega tegemist. Mäng arendab tähelepanu ja aitab harjutada sõnastamise täpsust.
PIONEERITELEFON
Laps sosistab oma naabrile kõrva sisse lause või jutukese. See mängija edastab omakorda kuuldud jutu võimalikult täpselt järgmisele mängijale, ja nii edasi. Viimane mängija peab kuuldud jutu kõigile valju häälega ette kandma. Paratamatult läheb osa esialgsest jutust mängu käigus kaduma ja moondub millekski muuks, seega pakub lõpptulemus üsna lõbusaid elamusi.
ARVA ÄRA LEMMIKMUSS
Esimene mängija ümiseb oma lemmikfilmi või -seriaali tunnusmuusikat, teised peavad ära arvama, millega tegemist. Kui läks täkkesse, laulavad kõik teema lõpuni. Seejärel jätkab esimene õigesti arvaja mängu, esitades teistele oma lemmikpala.
Variatsioon: isa või ema paneb mängima näiteks klassikalise muusika kogumikplaadi ning ühiselt arvatakse ära, millise muusikapalaga tegemist, kes on selle autor ning millisest suuremast teosest see pärineb (avamäng, aaria jm.). See mäng nõuab lapsevanematelt põhjalikumat ettevalmistust ent on olulise tähtsusega lapse avarama maailmapildi kujundamisel.
MÄLUTRENN
Esimene mängija alustab: “A nagu —” täites lünga mistahes A-tähega algava sõnaga, näiteks “aasta.” Järgmine mängija nimetab mõne B-tähega algava sõna, näiteks “banaan”, kuid ta peab kordama ka eelmise mängija öeldud A-tähega sõna: “A nagu aasta, B nagu banaan”. Mäng jätkub, kuni võetakse läbi kogu tähestik. Tähestiku lõppu jõudes loeb viimane mängija ette kõik seniöeldud sõnad. Väiksemate laste puhul tasub mängu jaotada mitmeks osaks; korraga võetakse ette 5-6 tähestiku tähte. Selle mänguga õpivad lapsed tähestikku tundma ning suurendavad ja kinnistavad oma sõnavara.
SALAKOHA RALLI
Selle mängu jaoks oleks vaja tavalist paberil maanteekaarti. Mistahes vana kaart sobib. Esimene mängija valib kaardilt mõne asula, järve või muu koha ja teatab teistele mängijatele selle nime. Järgmisel mängijal on 60 sekundit aega selle salapärase koha kaardilt leidmiseks. See mäng õpetab kaarti lugema, orienteeruma ja reisi planeerima.
KOHAJAHT
Kõik mängijad valivad endale mõne söögikoha või tankla, näiteks Alexela, Hesburger, R-kiosk jne. Iga mängija teenib punkte selle eest, kui märkab oma valitud objekti tee ääres, suunaviitadel, reklaamplakatitel või raadioreklaamis. See mäng arendab tähelepanuvõimet.
Variatsioon: igaüks valib endale ühe loodusobjekti (kivi, kuusk, rapsipõld), mille ta jätab enda teada. Iga kord kui möödutakse valitud objektist, loetleb mängija selle. Nüüd tuleb veel vaid ära arvata, mis objekti keegi on valinud ja mida ta “bongab”. Mäng arendab tähelepanu ja detailide märkamise oskust.
KEERDLAULMINE
Selle mängu eelduseks ei ole viispidamine vaid laulusõnade meelespidamine. Lihtsamad kaanonid ehk keerdlaulud on näiteks: “Sepapoisid teevad tööd”, “Küll oli see koeramuri naabri õunaaias”. Kaanonit lauldes on oluline, et igaüks keskendub oma viisile – see tegevus hoiab lapsi väga tugevalt fookuses ning laulu õnnestudes pakub eduelamuse.
JUTUSTA LUGU
See mäng nõuab väikest ettevalmistust ning iga reisi eel mängujuhi valimist. Mängujuhi ülesanne on läbi töötada eelseisev reisitrajektoor ja reisisiht ning valida välja mõni koht või objekt, mille kohta saab jutustada lugu. Edasi jagatakse mängijatele kohad ja objektid, mille kohta neil autos reisikaaslastele jutustada/joonistada/tantsida/laulda tuleb. Kui jõutakse autoga sihtkohani, hüüab kapten jutustaja nime ja palub rääkida oma loo.
Mängul on ka variatsioon, kus autoaknast möödavilksatavate puude, kivide, majade, inimeste jm. kohta võib rääkida kohapeal improviseeritud lugusid. Sel juhul nimetab kapten koha ja objekti ning jutustaja, kelle ülesandeks on kiirelt välja mõelda paeluv lugu.
Kolmandas variatsioonis alustab üks sõitjatest loo jutustamist ja annab järgmisele teatepulga üle, kes peab lugu jätkama. Lugude jutustamine õpetab eneseväljendust, ergutab fantaasiat ja arendab huumorimeelt.
Kokkuvõtteks
Need on vaid 10 võimalikku mängu, mida lastega – ja miks mitte ka siis, kui autos viibib rohkem kui kaks täiskasvanut – pikal autosõidul mängida.
Viide allikale: www.accelerista.com/tehnosfaar/laste-lelud/automangu-abc-mida-lastega-autos-teha